Contact met leerlingen leuker dan overbrengen van kennis
Christien Dijkstra - Docent Frans en Engels, decaan - Kollum“Al in de tweede klas van de mavo wist ik dat ik Frans wilde studeren. Ik vind het een mooie taal, maar ben beslist geen francofiel. Engels koos ik omdat op de lerarenopleiding een tweede vak verplicht was. Ik wilde eigenlijk wiskunde doen, maar dat kon niet in het noorden. Het contact met de leerlingen vind ik het allerleukste van mijn werk, leuker dan het overbrengen van kennis. Mijn leerlingen reageren lekker primair en het is voor mij ook altijd weer spannend hoe hun reactie zal zijn. Je krijgt heel goede feedback van ze en daardoor weet je waar je staat als docent; of je het goed doet of juist niet.”
“Als decaan zit ik meer in de tweede lijn. Mijn rol is leerlingen wegwijs maken in de keuzemogelijkheden in beroepen en vervolgopleidingen. Daarvoor zet ik een breed pakket aan informatie uit. De oriëntatie begint al in de tweede klas. In de derde gaan ze nadenken over wat ze willen en in de vierde maken ze een definitieve keuze. Samen met de mentoren en afdelingsdocenten begeleiden we de leerlingen daarbij. Als mensen er echt niet uitkomen, komen ze bij mij en gaan we een intensiever traject in, waarin je een leerling constant stimuleert om mogelijkheden uit te proberen. Het geeft veel voldoening om te zien dat ze eruit komen.”