Slotpresentaties ‘Talentstromen’
Buitenpost, 20 april 2016
In schooljaar 2011/2012 startte het Lauwers College met 'Talentstromen'. Dit houdt in dat leerlingen uit klas een en twee een aantal weken lang kunnen kiezen voor ‘iets anders’. Denk bijvoorbeeld aan zaken als Music video makers, Kunstatelier, Heel LC bakt en Het ‘HOUT’ niet op.
Vijf weken lang waren ze hier elke week drie lesuren mee bezig. Leerlingen leerden plannen binnen duidelijke kaders, ze leerden informatie verwerven en, niet onbelangrijk, reflecteren op hun eigen handelen.
Iedere week werden de speciale uren ingeleid met behulp van een teaser of een TED-talk, motiverende en spraakmakende verhalen die de leerlingen inspireerden om op volle kracht door te gaan. Tijdens de presentatiemiddag demonstreerden de leerlingen aan alle genodigden de eindresultaten: fotocollages, zelfgemaakte meubelen, muziekvideo’s of een zelfgeschreven lied.
Bekijk meer foto's op onze Facebookpagina.
Doelen van het talentonderwijs op het Lauwers College:
De leerling ontplooit in een betekenisvolle leeromgeving activiteiten zodat de eigen talenten tot bloei kunnen komen.
- De leerling leert binnen duidelijke kaders informatie te verwerken, te plannen en op zijn/haar eigen handelen te reflecteren.
- De leerling ervaart het effect van eigenaarschap op: motivatie, werkplezier en kwaliteit van het product.
- Talentontwikkeling biedt de mogelijkheid om te differentiëren.
- De leerling wordt uitgedaagd om samen te werken.
- De leerling krijgt inzicht in en verlegt de verwachtingen van het eigen kunnen.
- De leerling ervaart een onderzoekende houding, leert deze aan en verbreedt deze.