In verbinding met ondernemers in Noordoost-Friesland
Buitenpost, 27 juni 2023
It Dreamlân verrast door ‘frisse ideeën’ scholieren
Foto: STO-NOF
BUITENPOST/KOLLUMERPOMP – Wat hij er van tevoren van moest verwachten, wist Robert de Wit niet zo goed. Bij de pitches door de scholieren werd de recreatieondernemer evenwel blij verrast met allerhande ‘frisse ideeën’ voor zijn natuurkampeerterrein It Dreamlân. ,,Er zitten mooie concrete dingen tussen.” Elf groepjes leerlingen van drie mavo-3-klassen van het Lauwers College in Buitenpost schotelden De Wit donderdag tal van plannen voor om It Dreamlân bij Kollumerpomp een boost te geven. Met maquettes, moodboards, (gedetailleerde) tekeningen en prototypes probeerden de scholieren de campingbaas te overtuigen waarom het raadzaam is om te investeren in bepaalde aspecten van de accommodatie, voorzieningen, activiteiten en vergroening.
Met het oog op de invoering van het toekomstige praktijkgerichte onderwijsprogramma voor de mavo (start medio 2024) had het Lauwers College het project met het thema vakantie op touw gezet. De pilot maakt onderdeel uit van het stimuleringsprogramma Sterk Techniekonderwijs in Noordoost-Friesland (STO-NOF). De opdrachten waren heel divers; van het maken van een nieuwe toiletvoorziening en het ontwikkelen van interactieve wandelroutes tot het creëren van een binnenplein, het bedenken van leuke kinderactiviteiten en het aanleggen van een gebruikersvriendelijke steiger voor de kano’s en kajaks. Elk team moest zich storten op minimaal drie opdrachten. In de challenge, waarbij er voor de winnende groep een leuke prijs in het verschiet lag, zaten ook tal van vakken verweven, waaronder het toekomstige T&T (Technologie en Toepassing) en E&O (Economie en Ondernemen).
Bij de presentaties van de eindproducten bleek dat de leerlingen hun creativiteit flink de vrije loop hadden gelaten. De Wit vond een flink aantal pitches ‘heel overtuigend’. ,,Dan zie je toch dat leerlingen iets te bieden hebben aan ondernemers”, stelde de eigenaar van It Dreamlân. ,,Sommige dingen kunnen ook heel simpel zijn. Ik zou een aantal groepen wel een opdracht willen geven.” De Wit, die de ideeën vooral beoordeelde op concreetheid en haalbaarheid, toonde zich onder meer onder de indruk van het ontwerp voor een Frans pleintje. Ook konden de QR-codes voor kano- en kajakinstructie in drie talen, een drijvende steiger en diverse plannen voor vergroening en duurzaamheid hem bekoren. Daarnaast leverde het idee om een polsstok-activiteit te koppelen aan een wandelroute complimenten op. ,,Leuk hoe jullie dat bedacht hebben.”
Als het aan de docenten Jelle Hoogterp en Meindert van der Hoek ligt, krijgt het project een vervolg. ,,Dit is een hele leuke vorm van onderwijs. Het voelt goed”, aldus Hoogterp. Eén van de groepen onderstreepte tijdens de pitch de woorden van de techniekdocent. ,,Werken met je handen is prachtig. Dit is veel leuker dan de normale lessen.”