‘Hoog’ bezoek voor politiek betrokken leerlingen vwo-5 en -6
Buitenpost, 2 februari 2017
De (waarnemend) Commissaris van de Koning Friesland, mevrouw J. Leemhuis, kwam op donderdag 2 februari 2017 een tweetal gastlessen geven aan V5 en V6 van het Lauwers College in Buitenpost. Ze deed dit samen met haar woordvoerder, de heer M. de Jong.
Dat het Lauwers College deze eer te beurt viel, heeft alles te maken met de jeugdcommissaris van Friesland: Razwan Popal, leerling uit de vwo-5 groep maatschappijwetenschappen (MAW). Hij hield dan ook het inleidende praatje en bedankte de Commissaris na afloop met een bloemetje.
Het onderwerp van de gastlessen was het besturen van de Provincie. Hiervoor hield de gastdocent een presentatie met daarin vragen die aanleiding gaven tot informatie-uitwisseling. De eerste vraag was: bent u de baas van de provincie? En het ging verder met: Wie benoemt burgemeesters, hoeveel Statenleden zijn er? Maar ook: drinkt u vaak koffie met de Koning?
In V5 beantwoordde mevrouw Leemhuis de vragen op duidelijke en boeiende wijze. In vwo 6 wist men op veel van de vragen al behoorlijk goed zelf het antwoord. Dat is mooi, aangezien zij over enkele maanden klaar moeten zijn voor hun schriftelijk examen MAW, waarin politiek een belangrijk onderwerp is. De Commissaris gaf vwo-6 alvast een 8,5, (afgerond een 9 volgens de leerlingen) waardoor ze met zelfvertrouwen het examen voor dit vak tegemoet kunnen treden.
Na een quiz mochten de leerlingen vragen stellen. Vooral vwo-6 was benieuwd naar de opleiding van de Commissaris. Ook werd haar gevraagd naar haar politieke voorkeur. Ze ‘onthulde’ die, maar noemde die niet relevant: als Commissaris van de koning staat ze boven de partijen.
Friesland blijkt als provincie behoorlijk vooruitstrevend te zijn. Zo is het de enige provincie met een jeugdcommissaris, maar ook voorloper op het gebied van duurzaamheid: schone energie en circulaire economie.
Mevrouw Leemhuis stelde ook een vraag: vinden jullie dat de politiek genoeg rekening houdt met jongeren? Een van de leerlingen stelde in dit verband aan de orde dat het nieuwe leenstelsel niet in het belang van veel studerende jongeren is. Mevrouw Leemhuis probeerde het ontstaan van dit stelsel toe te lichten en er ook de voordelen van te benoemen.
De gastdocenten bevroegen de leerlingen verder: wie mag er al stemmen? Ga je ook stemmen, Waarom? Weet je al op wie? Hoe kies je voor een politieke partij? De antwoorden van de leerlingen stemden hen optimistisch. Met de politieke betrokkenheid van de jongeren is het zo slecht nog niet gesteld!