<

Meneer Van Doezum te gast bij Sophie & Jeroen (NPO1)

Buitenpost, 9 april 2024

Wie gisteren naar Sophie & Jeroen op NPO1 keek, zag wellicht een bekend gezicht: Hendrik Atze van Doezum. Onze geschiedenisdocent was er te gast om te praten over de EO-serie De Joodse Raad, welke gaat over de systematische Jodenvervolging en genocide in de Tweede Wereld Oorlog (Holocaust). Samen met twee andere geschiedenisdocenten legde hij uit waarom de serie goed gebruikt kan worden in hun lessen.

Van Doezum merkt dat het laten zien van deze tv-serie in de klas veel emoties bij zijn leerlingen teweegbrengt, zo vertelt hij in de uitzending van Sophie & Jeroen. Vol ongeloof en verbazing wordt er gekeken naar de beslissingen die dhr. Cohen neemt. 'Waar is hij mee bezig? Is dit samenwerken met de vijand? Hij weet toch wat er gebeurt? En je hebt het toch over goed en fout in de oorlog?' zijn de voornaamste reacties die daarop volgen. Een bepaald soort woede en onbegrip ontstaat er. ,,Ik zeg dan altijd: neem even een stap terug. Dit is wat jij nu weet nadat je hier 2 jaar intensief les in hebt gehad. Op dat moment in de oorlog is de situatie totaal anders. Op dat moment: wat doe je?" Hij merkt dat zijn leerlingen het lastig vinden om die inleving te maken. En dat is volkomen logisch. Het is voor ons allemaal lastig om ons voor te stellen hoe vreselijk die situatie echt moet zijn geweest. 

Het gesprek aangaan

Volgens Van Doezum is het erg belangrijk dat op school het gesprek hierover wordt aangegaan. ,,Dat hoort ook bij Holocausteducatie", vertelt hij. ,,Holocausteducatie heeft heel erg te maken met de juiste dingen vertellen, het over feiten hebben, kennis overdragen, en daarover het gesprek aan gaan. Wat doe je ermee, waar ga je naartoe en waar wil je naartoe?"

Geschiedenisonderwijs werpt echt vruchten af

Dat zo'n les zoveel teweegbrengt, vindt Van Doezum mooi om te zien. ,,Dat is waarom ik het doe en dit ook blijf doen. En waarom ik ook hoop dat de lerarenopleidingen binnenkort weer helemaal volstromen." Hij merkt ook dat zijn lessen het beeld van de leerlingen ook echt kan veranderen, dat het effect heeft. ,,De leerlingen komen bijvoorbeeld binnen met een bepaald beeld en iedereen heeft een eigen beeld. Na 4 jaar geschiedenisonderwijs zie je dat hun beeld is veranderd, omdat ze er meer over weten, er kennis over hebben." Als voorbeeld noemt hij de excursie naar de Joodse wijk van Amsterdam. ,,Ze liepen als een soort mini-experts door de wijk: ik weet wat hier is gebeurd, ik weet wat hier gebeurd is en ik weet waarom dit belangrijk is. Ja, dat is prachtig." 

Benieuwd naar het item? Klik hier (vanaf 32:28)